Nivelul de educatie al populatiei din Romania si dezvoltarea economica

Dezvoltarea economică a unei tări este posibilă numai in măsura in care in acea tară are loc un ansamblu de transformări calitative şi cantitative în cercetarea ştiinţifică şi tehnologică, în modul in care functionează economia precum si în modul de gândire şi actiune a oamenilor. Nu poate există dezvoltare economică fără îndeplinirea unor condiţii sociale. Gradul de educatie al populatiei influentează in mod semnificativ gradul de dezvoltare economică.

Din păcate Romania se situează pe ultimul loc in Uniunea Europeană din punct de vedere al ponderii populatiei cu studii superioare. In anul 2012 doar 13,5% dintre romanii cu varstă intre 15 si 64 de ani aveau studii superioare, in timp ce media europeană era de cca. 22% (potrivit Eurostat). Singurul lucru imbucurător este acela că situatia din 2012 este mult mai bună decat cea din 2000, cand doar 7,5% dintre romanii cu varsta intre 15 si 64 de ani aveau studii superioare.
Desi a avut loc o puternică dezvoltare a sistemului de invătămant superior in ultimii 10-15 ani, care a contribuit la cresterea semnificativă a ponderii in total populatie a persoanelor cu studii superioare, aceasta nu a fost suficientă pentru a scoate Romania de pe ultimul loc din UE.
Grav este faptul că a scăzut ponderea persoanelor care finalizează 8 clase. Ponderea acestora a scăzut de la 35,6% in 2000 la 28,8% in 2012. Deocamdată nu sunt disponibile statisticile oficiale pentru 2013 dar este foarte probabil ca ponderea persoanelor care finalizează 8 clase să scadă in continuare.

Legatura dintre nivelul de educatie al populatiei si nivelul de devoltare economică este confirmată de situatia economică a diferitelor tări din Europa. Pe primul loc se situează Luxemburgul, care are cel mai mare PIB pe cap de locuitor din Europa, dar aici avem de a face cu “un caz special”, cauzat de un număr mare de rezidenți străini cu venituri ridicate ce sunt angajați în Luxemburg.
Țările de Jos se situează pe al doilea loc în rândul statelor membre ale UE, cu un PIB cu 33% mai mare decât media UE-27, ele fiind insă depășite de Norvegia și Elveția. Alte state membre ale UE care au PIB-ul pe cap de locuitor cu cel puțin 20% peste nivelul UE sunt Danemarca, Austria și Suedia, urmate de Belgia și Germania.
România și Bulgaria au PIB-uri pe cap de locuitor care se situează cu puțin sub 50% din media UE-27.

După cum se poate observa tările cu cel mai scăzut nivel de educatie al populatiei (Romania si Bulgaria) au si cel mai mic PIB-uri pe cap de locuitor din Europa. Este foarte adevărat că mai există si alti factori care au contribuit la această rămanere in urmă a Romaniei si a Bulgariei si că slabele performante economice nu pot fi atribuite in procent de 100% nivelului scăzut de educatie, dar in mod evident legătură dintre educatia populatiei si dezvoltarea economică există.De aceea pentru Romania cresterea nivelului de educatie a populatiei este o prioritate.

Dar pe langă faptul că suntem la coada Europei gravă este scăderea masivă a numărului de studenti din ultimii ani. Chiar dacă acum, printr-o minune, ceva s-ar schimba ar fi necesari cel putin incă 25-30 de ani pentru a ne apropia de tările dezvoltate din punct de vedere al gradului de educatie al populatiei.

Nu trebuie să uităm nici efectele negative ale subeducării. Lipsa educaţiei şi a unei pregătiri profesionale adecvate are efecte negative atât asupra individului, cât şi asupra comunităţii din care face parte.

Concluzia: dacă dorim ca Romania să se dezvolte, atat institutiile statului cat si organizatiile implicate in educarea copiilor si a adultilor ar trebui să colaboreze si depună eforturi suplimentare pentru cresterea nivelului de educatie al populatiei din Romania. Educatia este o prioritate pentru Romania.

Posted on 23 martie 2014, in Diverse and tagged , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un comentariu